Jeugdzorg Ten opzichte van de begroting hebben wij in 2024 per saldo € 430.000 minder besteed aan jeugdhulp. De lagere besteding zien wij terug op verschillende onderdelen binnen het jeugdhulpbudget: Door de strikte beheersmaatregelen en het verminderde aantal jeugdigen in verblijf, is een deel van het budget voor specialistische jeugdhulp niet besteed. Daarnaast is er, vanwege persooneelstekorten, minder ambulante (niet geindiceerde) hulp geboden dan contractueel afgesproken. Tevens is er minder uitgegeven aan preventieve jeugdhulp dan begroot was. Dit is met name veroorzaakt door het feit dat minder kinderen gebruik maakten van kindercoaching. OK-coaches hebben het afgelopen jaar meer casussen zelf opgepakt. Echter, dit is geen structureel passende oplossing binnen de formatie van OK-coaches. Daarnaast wilden we het aanbod uitbreiden op thema’s, zoals seksuele weerbaarheid en vluchtelingenkinderen. Er is geen uitbreiding geweest in 2024 door het ontbreken van een team jongerenwerkers en er was behoefte om eerst het bestaande aanbod onder de aandacht te brengen. Ontwikkeling van nieuw aanbod moest hierdoor wachten. Ondanks deze onderbesteding geven we een winstwaarschuwing af. Het financiële beeld van 2024 biedt onvoldoende basis voor snelle conclusies. De brede wettelijke taken, de openeinderegeling van de Jeugdwet en de verwijzers die buiten onze aansturing vallen, vormen complicerende factoren. Hierdoor blijven de uitgaven ook de komende jaren een financieel risico. | 430 | V | |
Hervormingsagenda In 2024 is voor de hervormingsagenda € 160.000 beschikbaar gesteld. Door de krapte op de arbeidsmarkt is € 100.000 niet besteed. Omdat de hervormingsagenda doorloopt in 2025, stellen wij voor dit bedrag in 2025 wederom beschikbaar te stellen. | 100 | V | |
Subsidies Het voordeel wordt voor een deel veroorzaakt door dekking vanuit Spuk GALA, terugvorderingen die betrekking hebben op 2023 en een aantal subsidies zoals POH die lager zijn uitgevallen dan wij hadden voorzien. | 147 | V | |
GIDS-gelden In 2024 is gewerkt aan de uitvoering van ambities zoals uit de integrale beleidsnota sociaal domein en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Vitaal ouder worden en het actieplan eenzaamheid zijn daar onderdeel van. In 2024 zijn gesprekken gestart om hiervoor een aanbod van vrijwilligersvervoer mogelijk te maken in Diemen. Dit traject heeft langer geduurd dan verwacht. Hierdoor hebben wij van het budget van € 115.000, € 62.000 niet besteed. Omdat de ambities in 2025 verder worden waargemaakt en de gemeente een subsidieverzoek inzake vrijwilligersvervoer kan verwachten, stellen wij voor het restant budget van € 62.000 wederom beschikbaar te stellen. | 62 | V | |
Specifieke uitkeringen Wij hebben dit jaar € 221.000 aan SPUK-middelen niet besteed. Deze middelen worden naar verwachting conform de regeling en onze planning in 2025 besteed. De specifieke uitkeringen waar het omgaat zijn, Inburgering, Leerroutes en Preventieakkoord. | 221 | V | |
WSW De uitvoerder van de Sociale Werkvoorziening, ontvangt een subsidie van de gemeente Diemen. De subsidiebijdrage is gebaseerd op een schatting van de sociale werkpopulatie en het is een bijdrage aan de loonkosten. De sociale werkpopulatie loopt af (sterfhuisconstructie), de afloop ervan is moeilijk in te schatten. Hierdoor is € 216.000 minder uitgekeerd aan de uitvoerende partij. Het voordeel van € 216.000 bestaat o.a. uit € 150.000 welke bedoelt is voor risco dekking van het subsidieresultaat volgens de overeengekomen DVO. | 216 | V | |
Re-integratie Het budget voor de uitgaven aan re-integratietrajecten voor mensen met een uitkering is voor 2024 niet toereikend geweest. De mensen die nu nog in de bijstand zitten hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De re-integratie van deze mensen vereist langdurige intensieve begeleiding en inzet van diverse maatwerktrajecten. Dat kunnen meerdere trajecten per persoon zijn. Dit leidt wel tot positieve resultaten, waaronder uitstroom uit de bijstand. Daar en tegen stijgen de kosten voor de (maatwerk) trajecten conform de marktwerking. Waardoor het budget is overschreden met € 66.000 | -66 | N | |
Ondertussengroep inburgering Er is nog een groep inburgeraars die onder de oude wet inburgering valt. Een deel van deze “oude” groep is nog niet klaar met de oude inburgering. Deze groep mensen wordt de ‘ondertussengroep’ genoemd, het gaat om ongeveer 10 personen. Voorgesteld wordt om het bedrag over te hevelen naar 2025. | 65 | V | |
Implementatiebudget Maatschappelijke Opvang Beschermd Wonen Vanuit de centrumgemeente Amsterdam ontvingen wij € 30.000 implementatiebudget voor de doordecentralisatie van de Maatschappelijke opvang en Beschermd wonen (MOBW). Dit budget is in het vierde kwartaal van 2024 ontvangen en nog niet besteed. | 30 | V | |
Versterken Maatschappelijke Sector In 2024 ontvingen wij van de Provincie Noord-Holland een subsidie van € 80.000 voor het versterken van de maatschappelijke sector. De vaststelling en financiële verantwoording van de subside vindt plaats in 2025, waarna er een gedeeltelijke terugbetaling zal plaatsvinden. Het budget voor versterken maatschappelijke sector was niet nodig. De kosten hiervoor zijn reeds in voorgaande jaren gemaakt. | 70 | V | |
Van Groot naar Beter In 2024 is budget voor de Van Groot Naar Beter regeling van € 20.000 toegekend. Hiervan is maar € 5.000 uitgegeven. In het voorjaar van 2025 wordt de regeling geëvalueerd. We verwachten dat er door de extra aandacht meer aanvragen worden ingediend. | 15 | V | |
Overige verschillen Dit voordeel heeft voor een aanzienelijk deel te maken met de kosten die wij ten lasten hebben gebracht van de de diverse specifieke uitkeringen. | 104 | V | |
Totaal verschil lasten | 1.394 | | - |