Treasurybeheer

Bij het treasurybeheer onderscheiden we de volgende deelfuncties:

  • Risicobeheer (renterisico's en kredietrisico's);

  • Kasbeheer;

  • Gemeentefinanciering.

Risicobeheer

Risicobeheersing vormt één van de pijlers van de Wet Fido. In beginsel kunnen de risico’s die verbonden zijn aan de uitvoering van de treasuryfunctie worden onderscheiden in renterisico’s, kredietrisico’s, koersrisico’s en valutarisico’s. Voor onze gemeente zijn de twee laatstgenoemde risico’s niet van toepassing, want onze gemeente heeft geen vrij verhandelbare aandelen en dergelijke en leningen worden uitsluitend verstrekt, aangegaan of gegarandeerd in euro’s.

Renterisico kortlopende schuld

Het financieren van de gemeentelijke huishouding door middel van kortlopende geldleningen en de kredietfaciliteit bij de Bank voor Nederlandse Gemeenten (BNG) is gebonden aan de norm die de kasgeldlimiet van de Wet Fido stelt. Dit is 8,5% van het begrotingstotaal per 1 januari van het begrotingsjaar.

Kasgeldlimiet

Met de kasgeldlimiet is in de Wet Fido een norm gesteld voor het maximum bedrag waarop de gemeente haar bedrijfsvoering mag financieren met kortlopende leningen (< 1 jaar). Daaronder valt ook het 'rood' staan bij de bank. De norm bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het begrotingsjaar. Er is sprake van een overschrijding van de kasgeldlimiet wanneer de netto kortlopende schuld per de eerste dag van elk van de drie maanden in een kwartaal, hoger is dan de berekende limiet.

In 2024 bedroeg het begrotingstotaal van de gemeente € 123 miljoen. De kasgeldlimiet voor de gemeente bedroeg € 10,5 miljoen.

Kasgeldlimiet

1ste kwartaal

2de kwartaal

3de kwartaal

4de kwartaal

1. Toegestane kasgeldlimiet

Begrotingstotaal 2024

123.127

123.127

123.127

123.127

- in procenten van de grondslag

8,50%

8,50%

8,50%

8,50%

- in bedrag

10.466

10.466

10.466

10.466

2. Omvang vlottende korte schuld

Opgenomen gelden < 1 jaar

-

-

-

-

Schuld in rekening-courant

Gestorte gelden door derden < 1 jaar

Totale omvang van de vlottende schuld

-

-

-

-

3. Vlotende middelen

Contante gelden in kas

1

-

-

-

Tegoeden in rekening-courant

503

-

-

-

Overige uitstaande gelden < 1 jaar

12.305

6.839

6.203

1.281

Totale omvang van de vlottende omvang

12.809

6.839

6.203

1.281

Toets kasgeldlimiet

Totaal neto vlotende schuld (2)-(3)

-12.809

-6.839

-6.203

-1.281

Toegestane kasgeldlimiet (1)

10.466

10.466

10.466

10.466

Ruimte (+)/Overschrijding (-) = (1)-(4)

23.275

17.305

16.669

11.747

Door het de ontvangst van specifieke uitkeringen, compensabele btw en het uitblijven van nieuwe investeringen is in het eerste half jaar van 2024 een financieringsoverschot ontstaan. Hierdoor hoefde we geen kasgeldleningen aan te trekken.

Het financieringsoverschot fluctueerde tussen de € 5 en € 10 miljoen. Dergelijke overschotten worden de BNG ingezet voor schatkistbakieren (overschotten worden ingezet voor tekorten bij andere gemeenten). In 2024 bracht het Schatkistbankieren € 325.000 aan incidentele extra renteopbrengsten op.

Het financieringsoverschot gaf ons de ruimte om de in juni vrijgevallen langlopende geldlening van € 6 miljoen niet te hoeven herfinancieren. Gevolg hiervan is dat de rente voor langlopende leningen in 2024 € 60.000 lager is en de totale leningenportefeuille is afgenomen.

Renterisico langlopende schuld

Met de renterisiconorm is in de Wet Fido een norm gesteld voor het renterisico op langlopende opgenomen leningen. Op onderstaande Modelstaat B moet de gemeente aan de provincie rapporteren over het renterisico gedurende een periode van vier jaren. De herfinanciering van jaarlijks verplichte aflossingen en de renteherzieningen van lopende geldleningen mogen niet meer bedragen dan 20% van het begrotingstotaal. Het renterisico wordt getoetst aan het bedrag van de renterisiconorm.

De volgende tabel geeft de renterisiconorm weer voor 2024.

Modelstaat B

Variabelen renterisiconorm

Begroot
2024

Rekening
2024

Stap

Berekening Renterisiconorm

(4a)

Begrotingstotaal 2024

123.127

124.642

(4b)

Percentage regeling

20%

20%

(4) = (4a x 4b/100)

Renterisiconorm

24.625

24.928

Berekening ruimte / overschrijdiing

-1

Renteherzieningen

-

-

-2

Aflossingen

6.000

-3

Renterisico (1+2)

-

6.000

-4

Renterisiconorm

24.625

24.928

(5a) = (4>3)

Ruimte onder renterisiconorm

24.625

18.928

(5b) = (3>4)

Overschrijding renterisiconorm

-

-

Uit de tabel blijkt dat de gemeente in 2024 de renterisiconorm niet heeft overschreden.

Kredietrisico's

Deze kunnen zich op twee manieren manifesteren:

1. Kredietrisico's op uitgezette deposito's en verstrekte langlopende leningen

In 2024 had de gemeente geen overtollige liquiditeiten op deposito staan. In 2024 zijn er geen nieuwe langlopende leningen verstrekt.

Bij de reeds verstrekte langlopende geldleningen loopt de gemeente een beperkt risico. Onder 'Uitzettingen' staan ze in een overzicht aflopend naar risico gerangschikt. Ze voldoen alle aan de eisen gesteld in de Wet Fido en het Treasurystatuut of zijn expliciet door de Raad goedgekeurd. Geen enkele geldnemer is in 2024 in gebreke gebleven wat betreft zijn betalingsverplichting.

2. Kredietrisico's op borgstelling (gemeentegaranties)

Hier maken we onderscheid tussen achtervang (indirecte borgstelling) en directe borgstelling.

Diemen bekleedt samen met het Rijk een achtervangpositie bij de stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).

Hierdoor staat onze gemeente indirect borg voor langlopende leningen die onder directe borging van het WSW aan woningcorporaties zijn verstrekt. Voor hypothecaire geldleningen met Nationale Hypotheek Garantie die onder directe borging van het WEW aan particulieren zijn verstrekt, geldt de achtervangpositie tot 1 januari 2014. Voor hypotheken afgesloten na die datum heeft het Rijk de achtervangpositie van de deelnemende gemeenten voor 100% overgenomen. Geen van beide stichtingen heeft in 2024 aanspraak gemaakt op de achtervangpositie.

Bij directe borgstelling staat de gemeente jegens geldgevers borg voor de betaling van rente en aflossing op langlopende geldleningen die door lokale organisaties, instellingen of verenigingen zijn aangetrokken en die activiteiten verzorgen welke in het verlengde liggen van de gemeentelijke publieke taak.

In de volgende tabel zijn de leningen opgenomen waarvoor de gemeente zich direct borg heeft gesteld.

Gewaarborgde geldleningen

Geldnemer

Geldgever

Restant-
schuld 31-12-2023

Vermeer-
dering 2024

Aflossing 2024

Restant-
schuld
31-12-2024

Rente
perc.

Kinderkorf

BNG 40.107552

1.150

-

40

1.110

3,65%

Soc. Medisch Centrum Diemen-Zuid

BNG 40.104135.01

209

-

13

196

6,27%

Cordaan Parkstad

Fortis ASR 170.112713

318

-

106

212

7,04%

BNG 40.85966

424

-

106

318

6,58%

BNG 40.92554

338

-

84

254

6,35%

St. Ouddiemerlaan 543

BNG 40.116010.01

510

-

18

492

3,50%

BNG 40.103659

250

-

17

233

4,97%

Amsterdamse Mij. tot Stadsherstel

St. Nat. Restauratiefonds

46

-

11

35

2,20%

Totaal

3.245

-

395

2.850

Alle geldnemers hebben in 2024 tijdig aan hun betalingsverplichtingen voldaan. Er is in 2024 geen nieuwe borgstelling afgegeven.

Kasbeheer

In het kader van het kasbeheer hebben we erop toegezien dat ook in 2024 de liquiditeitspositie voldoende was zodat we tijdig aan kortlopende verplichtingen (korter dan 1 jaar) konden voldoen. Zoals vermeld hoefde we geen gebruik te maken van de kredietfaciliteit van de BNG. Sterker ons financieringsoverschot is ingezet voor schatkistbankieren. Dit leverde € 325.000 extra rente op.

De Gemeentefinanciering

Voor de financiering van de diverse investeringen trekt de gemeente langlopende leningen (langer dan 1 jaar) aan. Per 1 januari 2024 stond er voor een totaalbedrag van € 49,5 miljoen aan opgenomen leningen op de balans. In 2024 is er een lening van € 6 miljoen afgelost. Hierdoor heeft de portefeuille langlopende leningen op 31 december 2024 een omvang van € 43,5 miljoen.

De afname is het gevolg van het financieringsoverschot in 2024. Het overschot gaf ons de ruimte om een vrijgevallen langlopende geldlening van € 6 miljoen niet te hoeven herfinancieren.

Portefeuille langlopende leningen

Geldgever

Boekwaarde
31-12-2023

Opname 2024

Aflossing 2024

Boekwaarde
31-12-2024

Soort
lening

Rente-
percentage

BNG

6.000.000

6.000.000

-

Fixe

1,949%

Provincie Groningen

5.000.000

5.000.000

Fixe

1,300%

BNG

5.000.000

5.000.000

Fixe

1,958%

Aegon Levensverzekering

7.500.000

7.500.000

Fixe

1,030%

BNG

7.500.000

7.500.000

Fixe

0,900%

BNG

6.000.000

6.000.000

Fixe

1,550%

BNG

7.500.000

7.500.000

Fixe

2,080%

BNG

5.000.000

5.000.000

Fixe

3,110%

Totaal

49.500.000

-

6.000.000

43.500.000

Uitzettingen

Behalve langlopende opgenomen leningen heeft de gemeente ook langlopende uitgezette leningen. Deze zijn verstrekt in het kader van de publieke taakuitoefening.

Langlopende uitzettingen

Boekwaarde
31-12-2023

Opname 2024

Aflossing 2024

Boekwaarde
31-12-2024

Hypothecaire geldleningen

375

6

369

Lening aan SVn

6.843

205

7.048

Leningen aan diverse sportverenigingen

128

11

117

Overige langlopende uitzettingen

95

5

90

Totaal

7.441

205

22

7.624

In 2024 zijn er nog drie hypothecaire geldleningen waarop wordt afgelost.

Bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) is de rente á € 182.000 van 2024 toegevoegd.

De sportverenigingen hebben € 22.000 afgelost.

Saldo financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie bestaat uit het saldo van:

  • De werkelijk betaalde rente over aangetrokken leningen en opgenomen middelen in rekening courant ("roodstand");

  • De werkelijk ontvangen rente over verstrekte leningen, beleggingen (deposito's) en credit-saldi in rekening courant.

Het volgende overzicht is een saldo van de werkelijk betaalde en ontvangen rente en vergelijkt ze met de bedragen van de begroting.

Saldo financieringsfunctie

Begroting
2024

Rekening
2024

Verschil
2024

Betaalde rente langlopende leningen o/g

-840

-829

11

Betaalde rente kortlopende leningen o/g

-5

-

5

Ontvangen rente langlopende leningen u/g

100

233

133

Ontvangen rente kortlopende leningen u/g

325

322

-3

Totaal

-420

-274

146

Grootste oorzaak van het positieve resultaat bij de rente over langlopende leningen is de rente die we van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) hebben ontvangen. Bij het SVn staat geld gereserveerd voor starters- en duurzaamheidsleningen. Over de niet ingezette gelden ontvangen we rente. In 2024 bedroeg dit € 215.000. Dat is € 120.000 meer dan we hadden begroot.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf