Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Uniforme (werkend volgens dezelfde uitgangspunten) en integrale (over de volle breedte met zo min mogelijk aanspreekpunten) klantbenadering en -ondersteuning door de gemeente en haar partners

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

1.4 - Integrale klantbenadering (vraag gaat door het loket, niet de klant)

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.1.1 - Ontwikkelen van een aantal instrumenten om te kunnen meten en verantwoorden.

In 2024 is voor Jeugd en Wmo een continu cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd. Cliënten vragen we naar hun ervaringen met de gemeentelijke dienstverlening kort na een bepaalde gebeurtenis, bijvoorbeeld na een gesprek met de gemeente, na een aantal maanden na inzet van de ondersteuning of toekenning van de voorziening of na een tussentijdse of eindevaluatie. Het continu cliëntervaringsonderzoek vervangt de reguliere cliëntervaringsonderzoeken Jeugd en Wmo waarbij alle cliënten één keer per jaar op hetzelfde moment werden bevraagd.

1.1.2 - Monitoren van gegevens en eventueel bijsturen van de werkwijze.

De beleidsnota Samen Diemen 2020-2023 is in april 2024 verlengd tot en met 2027. Uit evaluatie is gebleken dat er behoefte is aan een beter passende manier van monitoren in het sociaal domein.  Zodoende staat er in het tweede kwartaal van 2025 een gesprek met de raad gepland over passend monitoren binnen het sociaal domein en het eventueel aanpassen van indicatoren.  Tot dit gesprek heeft plaatsgehad wordt gebruik gemaakt van de prestatie-indicatoren zoals oorspronkelijk vastgelegd in de beleidsnota Samen Diemen 2020-2023.

Subdoel 1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.2.1 - Maken van afspraken met de cliëntondersteuningsorganisaties.

In 2024 hebben verschillende organisaties onafhankelijke cliëntondersteuning geboden, zoals MEE, Markant en MaDi Diemen. Door middel van het inloopspreekuur in de Brede HOED en de werkgroep Vitaal ouder worden en Eenzaamheid is de onderliggende samenwerking tussen de cliëntondersteuningsorganisaties toegenomen.

1.2.2 - Het aanbod van cliëntondersteuningsfuncties inzichtelijk maken voor professional en burger.

Naast bovengenoemde initiatieven is gestart met de invulling van de sociale kaart Diemen, welke in 2025 live gaat. Hiermee wordt het volledige Diemense aanbod openbaar inzichtelijk.

Subdoel 1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

Subdoel 1.4 - Integrale klantbenadering (er wordt gestreefd naar zo min mogelijk ondersteuners rondom een gezin. Partijen werken samen en zijn op de hoogte van elkaars werk; de vraag gaat door het loket en niet de klant)

1.4.1 - Het verder ontwikkelen en uitdragen van een heldere toeleidingsstructuur in Diemen.

Er is gewerkt met een integraal perspectiefplan voor jeugdigen/ gezinnen. Het blijkt een waardevol instrument om breed in gesprek te gaan.

1.4.2 - Doorontwikkelen van het Brede HOED team (multiprobleem-aanpak).

Het doorontwikkelen van het Sociaal Team Diemen heeft in 2024 vorm gekregen door te werken aan binden & boeien van medewerkers.

1.4.3 - Gegevensuitwisseling (ook met externen) door middel van ICT-applicatie (iSamenleving) mogelijk maken.

Het Sociaal Team Diemen werkt met een regie-applicatie.

2. Kwalitatief goede voorzieningen (individuele en algemene voorzieningen) binnen beschikbare middelen

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

Subdoel 2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.2.1 - Het starten van een nieuw Huis van de Buurt in een andere wijk dan het bestaande Huis van de Buurt met een voor Diemen als geheel aanvullend aanbod aan welzijnsactiviteiten, dat daarnaast ook passend is bij de specifieke behoeften in de betreffende wijk.

In 2024 is het aanbod van activiteiten in de buurthuizen uitgebreid om een een zo breed mogelijke doelgroep te kunnen bedienen. Daarnaast is de aanwezigheid en het aanbod van onze Welzijnspartners in de buurtkamers toegenomen. Ook lopen er gesprekken over de invulling van nog te bouwen locaties (bv. Holland park en Harmonielaan) en wordt er geëxperimenteerd met activiteiten in onderbelichte delen van Diemen (bv. Campus).

2.2.2 - Versterken van de vrijwilligersvacaturebank en uitbreiden met een digitaal vrijwilligerscoördinatiepunt.

Met de website Diemen voor Elkaar kunnen vrijwilligers hun diensten aanbieden en inwoners hun hulpvraag plaatsen. Ook zijn er regelmatig bijeenkomsten om matches mogelijk te maken. De burenhulpdienst, die speciaal is voor ouderen en kwetsbare inwoners, loopt goed. In 2024 zijn vrijwilligers van de SWD in het zonnetje gezet op de dag van de vrijwilliger.

Subdoel 2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

2.3.1 - Aanbieders rapporteren over het (niet) gebruik van voorzieningen.

In 2024 streefde de gemeente ernaar om een passend en toegankelijk zorgaanbod te bieden dat aansluit bij de behoeften van de inwoners. Om te waarborgen dat de beschikbare voorzieningen daadwerkelijk in een behoefte voorzien, heeft de gemeente het gebruik ervan op structurele wijze gemonitord. De contractmanager speelde hierbij een centrale rol.

2.3.2 - Oppakken van signalen over gemiste voorzieningen voortkomend uit onder andere de brede gesprekken en huisbezoeken.

Uit de monitoring over het afgelopen jaar blijkt dat de beschikbare voorzieningen in ruime mate aansluiten bij de behoeften van inwoners. Er zijn geen signalen ontvangen over zorgvragen waarvoor geen passende voorziening beschikbaar was.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroot
2024

Realisatie
2024

2.1.1 - Gemiddelde doorlooptijd in dagen van het verstrekken van individuele Wmo-voorzieningen

62

351

55

2.2.1 - Aantal activiteiten/bereik Huizen van de buurt2

803

NB

823

2.3.1 - Aantal bemiddelingen Diemen voor elkaar

NB

190

15024

  1. Sinds 2019 wordt de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat een inwoner een melding doet bij de gemeente, in plaats van vanaf de aanvraag voor een maatwerkvoorziening. De begrote doorlooptijd van 35 dagen is hier echter niet op aangepast. In de volgende begroting wordt dit aangepast.
  2. Deze indicator is sinds de Programmabegroting 2022 opgenomen.
  3. Bereik van 1000 bezoekers per week (van jong tot oud).
  4. Aantal online matches en aantal diensten van de Buurthulpdiensten

3. Alle doelgroepen binnen sociaal domein participeren binnen eigen mogelijkheden

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Bemiddeling naar werk of sociale activering

3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.3 - Jeugd kan zich maximaal ontwikkelen en groeit gezond en veilig op

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

3.1 - Aantal mensen dat uitstroomt naar werk

45

60

40

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Bemiddeling naar werk voor mensen die dat kunnen, en anders hulp bij sociale activering

3.1.1 - Middelen voor re-integratie worden ingezet voor mensen die bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, die potentie hebben om uit te stromen o.a. door begeleiding via P-coaches en hulp bij terugkeer naar school.

De mensen die nu nog in de bijstand zitten hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. De re-integratie van deze mensen vereist langdurige intensieve begeleiding en inzet van diverse maatwerktrajecten. In 2024 zijn 40 mensen uitgestroomd naar werk.

3.1.2 - Vormen van dagbesteding aanbieden aan klanten die niet bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, bijv. via arbeidsmatige dagbesteding, vrijwilligerswerk of een andere vorm van sociale activering.

In 2024 is er samengewerkt met diverse maatschappelijke organisaties in Diemen en Amsterdam. Dagbesteding en arbeidsmatige dagbesteding wordt, als onderdeel van de contracten Wmo-begeleiding, aangeboden door diverse aanbieders. Begeleiding van mensen naar vrijwilligerswerk of andere sociale activering zoals bijvoorbeeld een proefplaatsing gaat via de re-integratieconsulenten van sociale zaken.

Subdoel 3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.2.1 - Bieden van voldoende maatwerkvoorzieningen zoals hulp bij het huishouden, servicetaxi, woningaanpassingen en hulpmiddelen.

Voor de maatwerkvoorzieningen hulp bij het huishouden, servicetaxi (Wmo-vervoer), woningaanpassingen, hulpmiddelen en Wmo-begeleiding heeft de gemeente Diemen overeenkomsten afgesloten met diverse partijen.

Subdoel 3.3 - Jeugdigen en hun ouders kunnen bij vragen over opvoeding en opgroeien in een vroeg stadium rekenen op een op hun mogelijkheden afgestemd zorgaanbod

3.3.1 - Zorg dragen voor een samenhangend pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning.

Het preventieve aanbod wordt jaarlijks met de OK-coaches en verwijzers geëvalueerd. Daarbij wordt onder andere gekeken of het pakket nog steeds in de behoefte van jeugdigen en hun ouders voorziet. In 2024 is naar aanleiding van de evaluatie besloten dat de OK-coaches een training aan kinderen gaan geven over emotieregulering. In 2024 is er extra aandacht geweest voor het jongerenwerk en is er goed gebruik gemaakt van digitale activiteiten voor jeugdigen.

3.3.2 - Bieden van zo licht en laagdrempelig mogelijke basisvoorzieningen.

Binnen het pakket aan opvoed- en opgroeiondersteuning voor jeugdigen en hun ouders is veel oog voor een zo licht en laagdrempelig mogelijk aanbod. Hieronder vallen onder andere het kinderwerk en het jongerenwerk, de spelinlopen, kindercoaching, de kringen en vaardigheids- en weerbaarheidstrainingen. De OK-coaches bieden laagdrempelige hulp aan ouders en kinderen op de basisscholen en geven verschillende trainingen. In 2024 is voor een aantal trainingen de samenwerking opgezocht met de jeugdgezondheidszorg (JGZ). De praktijkondersteuners GGZ Jeugd bieden bij de huisartsenpraktijken in Diemen laagdrempelige hulp aan jongeren met mentale gezondheidsproblemen. Per 1 januari 2024 hebben we preventieve jeugdhulp opnieuw ingekocht en een aantal kindercoaches gecontracteerd.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroot
2024

Realisatie
2024

3.1.1 - Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 t/m 74 jaar (verplicht)

776,8

800

7491

3.1.2 - Aantal mensen geplaatst op een beschut werken plek

4

5

4

3.1.3 - % netto participatiegraad van mensen tussen 15-67 jaar die een baan hebben (verplicht)

73,6%

70%

73,9%1

3.1.4 - Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (verplicht)

248

400

242

3.1.5 - Aantal personen met een lopend reïntegratietraject per 10.000 inwoners (verplicht)

144

120

160

3.1.6 - Aantal cliënten met maatwerkarrangementenWmo per 10.000 inwoners(verplicht)

66

90

742

3.1.7 - aantal inwoners met Stadspas

3200

3200

3575

3.1.8 - Aantal huishoudens in de bijstand ten opzichte van het totaal aantal huishoudens in Diemen

3,1%

3,2%

3,2%

3.1.9 - Aantal huishoudens met bijstand ten opzichte van de Metropool Regio Amsterdam (3.1.4 Werkloosheid in Diemen ten opzichte van Metropool regio Amsterdam)

Diemen 3,1%

MRA 5,4%

5,9%

Diemen 3,2%

MRA 5,4%

3.3.1 - % Jongeren 12 t/m 21-jarigen met een delict voor de rechter (verplicht) 3

1%

1%

1%

3.3.2 - Kinderen in uitkeringsgezin (verplicht)

4%

5%

4%1

3.3.3 - Melding kindermishandeling (verplicht)

236

1,5%

183

3.3.4 - % Achterstandsleerlingen 4 t/m 12-jarigen

14%

14%4

13%

3.3.5 - % Werkloze jongeren 16 t/m 22-jarigen (verplicht)

1%

1%

1%5

3.3.6 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdhulp (verplicht)

8,1%6

8,5%

8,3%7

3.3.7 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdbescherming (verplicht)

0,6%

0,5%

0,6%7

3.3.8 - % jongeren t/m 23 jaar met jeugdreclassering (verplicht)

0,3%

0,5%

0,4%7

3.3.9 - % bereik van kinderen via consultatiebureau en jeugdgezondheidszorg

nnb

90%

%8

  1. 2023, actuelere informatie is nog niet beschikbaar op waarstaatjegemeente.nl
  2. Het weergegeven aantal onder realisatie 2024 betreft het aantal cliënten per 1000 inwoners.
  3. Het percentage heeft betrekking op 2023.
  4. Het CBS heeft een nieuwe indicator voor onderwijsachterstanden ontwikkeld, als gevolg hiervan is het percentage leerlingen met (te verwachten) onderwijsachterstanden onder leerlingen in de basisschoolleeftijd toegenomen.
  5. 2023, actuelere informatie is nog niet beschikbaar op waarstaatjegemeente.nl
  6. Het percentage heeft betrekking op het eerste halfjaar van 2023.
  7. Het is een voorlopig percentage over 2024.
  8. Op basis van vaccinatiegraad Diemen 2023 (verslagjaar 2024)

4. Inwoners uit Diemen maken optimaal gebruik van hun (zorg-)netwerk (in de buurt) en ondersteunen elkaar daarbij

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.1.1 - Ondersteunen van mantelzorgers met de inzet van Markant.

Met de inloopspreekuren, respijtzorg, informatie, advies, het mantelzorgcompliment en de dag van de mantelzorg wordt door Markant op allerlei manieren vormgegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers.

Subdoel 4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

4.2.1 - Inzetten van eigen kracht conferenties, een besluitvormingsproces door en met het eigen netwerk, dat uitmondt in één plan.

In de werkwijzen van de gemeente wordt in het plan altijd stilgestaan bij wat mensen met het eigen netwerk kunnen en/of nodig met ondersteuning van een professional.

4.2.2 - Inwoners van Diemen, jong en oud, ondersteunen door middel van vrienden- en kinderkringen.

Basisscholen in Diemen bieden zelf kinderkringen aan. In de kringen kunnen deelnemers onder begeleiding met elkaar praten over alles wat hen bezig houdt. De puberkringen zijn er voor kinderen die naar de middelbare school gaan, en daarmee te maken hebben met een andere omgeving. Tijdens de puberkringen kan er in een veilige omgeving gesproken worden waar pubers tegenaan lopen. De kleurrijke ouderkringen zijn voor (anderstalige) ouders met een klein sociaal netwerk om de taal te oefenen, sociale contacten op te doen en met elkaar in gesprek te gaan over opvoedvragen en alles wat hen bezighoudt als ouder in een voor hen nieuw land.

4.2.3 - Inzetten van mentoraats- en/of vrijwilligersprogramma’s zoals School’s Cool.

In 2024 heeft School’s Cool in Diemen 30 kinderen ondersteund in de overgang van het PO naar het VO door middel van een mentoraatsprogramma. Ook werden er 10 leerlingen van het VMBO door een mentor begeleid in de overstap naar het MBO. Tenslotte ondersteunden vrijwilligers van Home-Start Combiwel 16  gezinnen met jonge kinderen met een hulpvraag. Ook hebben vrijwilligers van de VoorleesExpress 20 ouders ondersteund met tips om te lezen en praten met hun kind.

4.2.4 - Ondersteunen van initiatieven waarbij mensen gestimuleerd worden een netwerk op te bouwen.

In 2024 is communitybuilding ingezet om inwoners te ondersteunen uit de buurt. Met name in de buurten Rode Kruislaan en de Beukenhorst. Daarnaast is een onderzoek opgestart naar de bestaande initatieven in Holland Park en wat ervoor nodig is deze te versterken.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

4.2.3 - Aantal deelnemers aan de mentoraats- en vrijwilligersprogramma’s.

62

741

76

  1. Dit betreft deelnemers aan School’s Cool, Home-start en de VoorleesExpress

5. Alle inwoners hebben gelijke kansen op een goede gezondheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psychosociale klachten

5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psychosociale klachten

5.1.1 - Continueren van preventieve cursussen.

Er zijn o.a. preventieve cursussen aangeboden met als thema's: omgaan met stress, assertiviteit, contact met jezelf en de ander (eenzaamheid), vitaal ouder worden/valpreventie en mantelzorg.

5.1.2 - Inzetten op samenwerking tussen inwoners en het middenveld in het bestrijden van eenzaamheid.

In 2024 is uitvoering gegeven aan het Actieplan Eenzaamheid. En tijdens de landelijke week tegen eenzaamheid is de week van de ontmoeting georganiseerd. Verschillende acties in 2024 op het gebied van eenzaamheid waren: een nieuwe werkwijze informatieve huisbezoeken om het bereik te vergroten, een lezing en workshops over eenzaamheid voor medewerkers van de gemeente en netwerkpartners, ondersteuning door Humanitas voor rouwverwerking en vergroten sociaal netwerk, verbetering en intensivering communicatie eenzaamheid

Subdoel 5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.2.1 - Stimuleren van deelname aan bewegingsactiviteiten voor inwoners met een lage sociaal economische status (SES) en ouderen.

Welzijn Diemen voert bewegingsactiviteiten uit, waarbij er in het bijzonder aandacht is voor wijken waar mensen met een lage SES wonen en ouderen. De buurtsportcoaches en de gezonheidsmakelaar vervullen hierin een stimulerende rol. En er is gestart met de inrichting van de ketenaanpak valpreventie.

5.2.2 - Aanbieden van preventieve cursussen

Op scholen zijn trainingen gegeven op het gebied van o.a. weerbaarheid, sociale vaardigheden en echtscheiding. De OK-coaches spelen hierin een belangrijke rol. Ook de Jeugdverpleegkundigen van de GGD spelen een belangrijke rol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het doorverwijzen van jeugdigen en hun ouders bij (risico op) ongezond gewicht.

5.2.3 - Geven van voorlichting op basisscholen aan ouders en kinderen en via het jongerenwerk.

De GGD Amsterdam voert het programma ‘Gezonde School’ uit in het basisonderwijs van gemeente Diemen. In 2023 hebben vijf basisscholen gebruikt gemaakt van de methodiek van de Gezonde School, waarvan 4 scholen gebruik hebben gemaakt van de subsidie om extra aandacht te besteden aan gezondheidsbevordering en preventie op het gebied van onder andere gezonde voeding, beweging en (mentaal) welzijn. Ook de opvoedadviseur van de GGD Jeugdgezondheidszorg geeft (ouder)voorlichtingen op basisscholen. Tot slot werken de kinder- en jongerenwerkers van Welzijn Diemen samen met de GGD, kinderfysiotherapeuten en voedingsdeskundigen om een gezonde leefstijl bij kinderen te bevorderen.

Subdoel 5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

5.3.1 - Handhaven leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop

In het kader van de huidige drank-, en horecaverordening en het preventie- en handhavingsplan alcohol zijn uitgangspunten vastgelegd inzake de handhaving

5.3.2 - Continueren aanpak (vroeg)signalering alcoholmisbruik.

Vroegsignalering vindt plaats via de verslavingsconsulent van Arkin die aanwezig is in de huisartsenpraktijken in Diemen Noord en Zuid. Voorlichting en contact vindt plaats op casusniveau.

5.3.3 - Preventie drugsmisbruik jongeren.

Drugsgebruik komt onder andere ter sprake tijdens de puberkringen. Ook besteedt het (online) jongerenwerk hier aandacht aan.  

Prestatie-indicatoren1

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

5.1.1 - Mate van eenzaamheid

40%

45%

40%2

5.1.2 - % Aantal psychosociale klachten

6%

6%

6%2

5.1.3 - Aantal trajecten Welzijn op Recept

55

15

44

5.2.1 - % kinderen en jongeren dat een uur per dag beweegt (Jeugdgezondheidsmonitor)

18%3

50%

18%4

5.2.2 - % goed ervaren gezondheid

82%

80%

82%2

5.2.3 - % tevredenheid over de leefomgeving

90%

90%

90%

5.2.4 - Mate van deelname bewegingsaanbod van Welzijn Diemen

450

500

700

5.2.5 - % volwassenen dat een uur per dag beweegt

70%

70%

70%

5.2.6 - Mate van overgewicht

42%

40%

42%2

5.2.7 - Aantal activiteiten / bereik buursportcoaches

15/240 per week

11/100 per week

13/ 240 per week

5.3.1 - Mate van genotsmiddelengebruik:

  • Roken

  • Alcohol

  • Drugs

17%

11%

40%

15%

13%

40%

17%2

11%2

40%2

5.4.1 - Aantal activiteiten georganiseerd in het kader van diversiteitsbeleid

8

8

13

  1. 495 bezoekers per week nemen deel aan bewegings- sport activiteiten van de SWD. Deze indicatoren zijn sinds de Programmabegroting 2022 opgenomen.
  2. Gegevens beschikbaar vanuit de Gezondheidsmonitor volwassenen en ouderen 2020
  3. Gegevens beschikbaar vanuit Corona - jeugdmonitor 2021-2022.
  4. Gegevens beschikbaar vanuit Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 Factsheet Diemen

6. Kansen creëren voor inwoners om veilig en passend te kunnen blijven wonen in Diemen

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

6.1 - Bevorderen van passende woonruimte voor specifieke doelgroepen

6.2 - Het stimuleren van een veilige woonomgeving

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 6.1 - Bevorderen van passende woonruimte voor specifieke doelgroepen

Subdoel 6.2 - Het stimuleren van een veilige woonomgeving

Prestatie-indicatoren

Realisatie 2023

Begroot 2024

Realisatie 2024

6.1.1 - Aantal verleende woonurgenties

24

28

23

6.1.2 - Hoe vaak wordt er lokale voorrang verleend aan Diemenaren bij sociale huurwoningen?1

NB

30%

17,8%

6.1.3 - Aantal Diemenaren:

  • Beschermd Wonen (BW)

  • Maatschappelijke Opvang (MO)

  • Noodopvang (NO)

NB

10

5

5

NB2

6.1.4 - Aantal woningen dat geschikt is om oud in te worden

NB3

NB

NB

6.1.5 - Aantal activiteiten in het kader van passend wonen

NB4

NB

NB

6.1.6 - Aantal bemiddelingen van groot naar beter (nog op te zetten)

3

5

1

6.1.7 - Aantal en type Wmo maatwerkvoorzieningen:

onderverdeeld in:

  • Woningaanpassingen:

  • Hulpmiddelen:

  • Huishoudelijke hulp:

  • Wmo begeleiding:

  • Overig:

NB

-

800

2500

500

200

20

NB5

6.2.1 - Aantal meldingen zorg & overlast

556

75

33

6.2.2 - Meldpunt WvGGZ

NB7

10

NB

  1. Deze percentages bestaan alleen uit het aantal corporatie sociale huurwoningen dat met een lokale voorrang geadverteerd zijn op WoningNet. Het geeft geen volledig beeld weer over hoeveel woningen daadwerkelijk toegewezen zijn aan Diemenaren.
  2. Met de gemeente Amsterdam wordt gewerkt aan een dashboard. Data komen hiervoor beschikbaar, maar op het moment van de jaarstukken nog niet beschikbaar
  3. De geschiktheid van woningen wordt niet meer gemeten in de WIMRA.
  4. De reikwijdte van de indicator is onbekend en/of niet bepaald.
  5. Op het moment van opvragen van data was er onvoldoende capaciteit beschikbaar
  6. Dit is inclusief de WvGGZ meldingen
  7. Deze indicator wordt door de GGD Vangnet niet meer als zodanig geregistreerd

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf