Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen

Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument

1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT)

In december heeft het college een besluit genomen over de invoering van de blauwe zone in Zeezigt en een gedeelte van Pampuszigt (Diemen-Noord). Realisatie is gepland in 2025.

1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten

Er heeft een onderzoek plaatsgevonden in Diemen-Noord (zie ook 1.1.1).

1.1.3 - Uitvoering geven aan het geactualiseerde parkeerbeleidsplan 2021.

In 2024 zijn geen verdere activiteiten nodig gebleken. Het communiceren met bewoners is gecontinueerd.

Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers

1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk)

Maatwerk is toegepast indien nodig, bijvoorbeeld door middel van tijdelijke ontheffingen voor bouw- en klusbedrijven.

1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen.

We hebben afspraken over de parkeervoorzieningen meegenomen in de planvorming voor de woningbouwprojecten Holland Park West, Campus 3e fase, Rietschuurhof, Hof van Saan, Harmonielaan en Buitenlust.

1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen

In 2024 was helaas tijdelijk sprake van een verminderde inzet van parkeerhandhaving ten gevolge van de toenmalige parkeerhandhaver. Inmiddels is na een openbare aanbesteding een nieuwe parkeerhandhaver geselecteerd en komen we langzamerhand weer op volle sterkte.

Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk)

1.3.2 - Actueel houden van de parkeerexploitatie

Actualisering van de parkeerexploitatie vindt zeer regelmatig plaats.

1.3.3 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie

In 2024 was er geen aanleiding om de parkeertarieven aan te passen.

Subdoel 1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen

1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk

Er zijn op drie locaties fietsenstallingen aangelegd ( twee tot vijf nietjes per locatie): Raadhuisstraat, Punt Sniep en Kruidenhof.

1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen

Naast parkeervoorzieningen voor auto's zijn ook afspraken gemaakt over parkeren voor fietsers bij de diverse woningbouwprojecten, onder andere projecten in Holland Park.

2. Diemen is een verkeersveilige gemeente

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1- Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur

2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig bij herinrichtingen

Wij passen het duurzaam veilig principe standaard toe bij het ontwerpen met betrekking tot herinrichtingen. Voor 2024 was dat met de herinrichting van het Oranjeplantsoen en in de buurten Scheepskwartier en Vlindertuin de bij de aanpassing van de verkeersstructuur in Diemen Zuid.

2.1.2 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen)

Dit is meegenomen bij alle projecten met fietsroutes waarvoor een BLVC-plan is opgesteld..

2.1.3 - Aanleg van snelheidsremmers bij de aansluitingen van de Treubweg en Venserweg op de Weesperstraat

De verkeersdrempels zijn aangelegd in 2024 op de aansluitingen van de Treubweg en en Venserweg met de Weesperstraat.

2.1.4 - Onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Weesperstraat en op de oversteek op de Weteringweg

Er is een variant en studie uitgevoerd. Op basis daarvan is een keuze gemaakt tot aanpassing van de verkeerssituatie die verder wordt uitgewerkt..

Subdoel 2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen

2.2.1 - Deelname aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam

Wij hebben in 2024 niet specifiek meegedaan aan de verkeersveiligheidscampagnes van de Vervoerregio Amsterdam. Voor 2025 staat deelname aan dergelijke campagnes wel in de planning.

2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers

In 2024 hebben wij geen deelgenomen aan projecten van het programma Doortrappen.

2.2.3 - Actief monitoren van de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen

Wij hebben contact met de politie met betrekking tot de verkeersveiligheid op de gemeentelijke wegen. Daar waar nodig onderzoeken wij de verkeerssituatie en op basis van dit onderzoek worden eventuele maatregelen getroffen..Ook houden we jaarlijks verkeerstellingen.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

8,7%

15%

niet bekend

Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser

NB

20%

niet bekend

Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig

NB

0%

niet bekend

Toelichting:Tot nu toe werden data verzameld op een complexe en tijdrovende wijze. Voorgesteld wordt de betreffende data op een meer eenvoudige te verzamelen en gebruik te maken van Via-Stat. Dit programma wordt landelijk gebruikt. In 2025 wordt een voorstel opgesteld voor de begroting 2026 met betrekking tot de prestatie-indicatoren op het gebied van verkeersveiligheid.

3. Goede bereikbaarheid en doorstroming

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen

3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

Activiteiten

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen

3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij dit niet mogelijk is

Dit uitgangspunt hebben we meegenomen in de projecten betreffende herinrichtings, voor zover het nog niet een 30 km-gebied betreft (of een woonerf). Het betreft onder andere de Weesperstraat en de wegen van de hoofdassen.

3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes

Wij zetten (grotere) wegafsluitingen in Melvin (dit is een landelijk systeem, waar wegbeheerders afsluitingen en dergelijke melden). Melvin staat voor MELdin van Verstoringen in Infrastructuur in Nederland.

3.1.3 - Medewerking aan de nieuwe HOV-verbinding IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghoudersregeling

Het traject IJburg naar station Bijlmer Arena is afgerond. Hiervoor is in Diemen een kleine aanpassing gedaan in de verkeerslichten van de aansluiting Diemerpolderweg naar de A9. Voor de HOV-route IJburg – Weesp is de uitvoering voorbereid (uitvoering gepland Q3 2025). Het verkeersbesluit (instellen busbaan op de brug) moet nog worden genomen.

Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen

3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, Holland Park)

Dit hebben we meegenomen in de planvorming voor de (her)inrichting van de openbare ruimte in Diemen Noord, Diemen Centrum en Holland Park.

3.2.2 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur)

In 2024 is in aansluiting op de opengestelde busbaan ook het deel van de Boven Rijkersloot tot en met de Diemerbrug opnieuw ingericht.

Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken

3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet

De bestaande aansluitingen zijn in 2024 in stand gebleven.

3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze

Dit doen we in het overleg met kandidaat-bedrijven die zich willen vestigen in Diemen.

3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden

Dit is een vast aandachtspunt bij de voorbereiding van herinrichtingsprojecten.

3.3.4 - Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek

Met ingang van 2023 is het initiatief Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek belegd bij de Vervoerregio Amsterdam en opgenomen in het programma Regionale Uitvoeringsagenda Stadslogistiek. In 2024 hebben we geen concrete acties uitgevoerd. Het onderwerp komt, waar mogelijk, terug in de gemeentelijke Mobiliteitsvisie

Subdoel 3.4- Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen

3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraag gestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e

We plaatsen laadpalen op verzoek en als blijkt dat bestaande palen in de omgeving voldoende worden gebruikt.

3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit

Ons huidige beleid geeft geen mogelijkheid tot het pro actief plaatsen van laadpalen.

3.4.3 - Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s en scooters)

In 2024 is onderzoek gedaan naar het functioneren van de aanbieders van deelmobiliteit. De markt van de deelmobiliteit is sterk aan het veranderen. Het stoppen en het failliet verklaren van aanbieders is actueel in begin 2025. Wij zullen in 2025 gezamenlijk met de vervoerregio Amsterdam optrekken om te onderzoeken wat goed is voor Diemen op het gebied van deelmobiliteit.

Subdoel 3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers

3.5.1 - Verbeteren van zwakke schakels in het fietsnetwerk; onder andere onderzoek naar het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het voorbereiden van de verbreding van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer.

De Diemerburg is heringericht eind 2024. Voor een verkeersveilige oversteek op de Weteringweg is een variantenstudie uitgevoerd. Op basis daarvan is een keuze gemaakt tot aanpassing van de verkeerssituatie die verder wordt uitgewerkt.

3.5.2 - Voorstel voor de vervolgaanpak op basis van haalbaarheidsonderzoek naar een nieuwe fietsverbinding van Plantage De Sniep naar station Diemen-Zuid over de Weespertrekvaart

In 2024 is hier nog geen nader onderzoek naar gedaan.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

3.4 - Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen

112

145

124

4. Goed openbaar vervoer

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden

4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB

In 2024 hebben we een reactie gegeven op het Programma van Eisen voor de nieuwe OV concessie Amsterdam en op het Vervoerplan 2025 van het GVB.

4.1.2. Participeren in het onderzoek van de gemeente Amsterdam naar een nieuwe HOV-verbinding van IJburg via Diemen naar station Bijlmer-Arena en naar station Weesp

Het traject IJburg naar station Bijlmer Arena is afgerond. Hiervoor is in Diemen een kleine aanpassing gedaan in de verkeerslichten van de aansluiting Diemerpolderweg naar de A9. Voor de HOV-route IJburg – Weesp is de uitvoering voorbereid (uitvoering gepland Q3 2025). Het verkeersbesluit (instellen busbaan op de brug) moet nog worden genomen.

4.1.3 - De belangen van Diemen inbrengen in regionale en nationale onderzoeken zoals onder andere OV Toekomstbeeld 2040, OV SAAL middellange termijn en het MIRT onderzoek Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn)

We hebben deelgenomen aan het onderzoek onder leiding van de Vervoerregio Amsterdam naar de gevolgen van een wijziging van de treinbediening op de stations Diemen-Zuid, Duivendrecht en Amsterdam RAI. De invoering van een nieuw dienstregelingsmodel is gepland eind 2032/begin 2033.

4.1.4 - Het verbeteren van de overstapmogelijkheden bij het OV-knooppunt Diemen-Zuid o.a. door het realiseren van een nieuwe brug voor fietsers en voetgangers

De brug voor fietsers en voertgangers is gerealiseerd tussen de oostelijke entree van het station Diemen Zuid en de bushalte op de Bergwijkdreef.

4.1.5 - Nieuwe metroverbindingen (zoals IJmeerlijn) mogen er niet toe leiden dat de metrobereikbaarheid van Diemen verslechtert

In 2024 is door de Vervoerregio Amsterdam, op basis van het nieuwe Programma van Eisen voor de OV-concessie Amsterdam, een start gemaakt met het onderzoek om te komen tot een andere, toekomstvaste indeling van het bestaande metrosysteem (zonder IJmeerlijn). Diemen neemt deel aan dit onderzoek.

Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes

4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen Noord bij groot onderhoud/herinrichting

De bushalte aan de Klipperweg en bij de keerlus zijn aangepast.

4.2.2 - OV-haltes zijn toegankelijk voor alle gebruikers

Alle haltes in Diemen zijn nu toegankelijk voor alle gebruikers.

Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes

4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes

De reizigersinformatie functioneert goed. Op het moment dat storingen aan de orde zijn, wordt contact opgenomen met het GVB. Storingen worden dan zo snel mogelijk opgelost.

4.3.2 - DRIS-panelen bij nieuwe haltes bij spooronderdoorgang

De DRIS-panelen zijn gerealiseerd en in gebruik genomen op de bushaltes aan weerszijden van de spooronderdoorgang.

Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer

4.4.1 - Verbeteren van de doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. aanleg spooronderdoorgang)

Hiermee is rekening gehouden bij de aanleg van de spooronderdoorgang en bij de herinrichting van de voormalige busbaan en de Boven Rijkersloot/Beukenhorst in Diemen Zuid.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf