Wet open overheid

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur. Artikel 3.5 van de Woo schrijft voor dat een bestuursorgaan in de begroting aandacht besteed aan de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van de wet. In de jaarstukken moeten we verslag doen van de uitvoering van de wet, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.

Actieve openbaarmaking

De Woo noemt elf categorieën die wij actief openbaar moeten maken. Het overgangsrecht van de Woo regelt dat de start van de actieve openbaarmaking van deze elf categorieën wordt geregeld in een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). De keuze voor deze categorieën is op advies van de VNG, ingegeven door de planning van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Overigens zijn er natuurlijk al behoorlijk wat documenten die we openbaar maken. Denk aan vastgestelde verordeningen, beleidsregels, organisatiegegevens en dergelijke. Om de actieve openbaarmaking volgens de Wet open overheid (Woo) te ondersteunen komt er een verwijsindex: de ‘Woo-index’, en een zoekfunctie op overheid.nl.

De elf categorieën zullen gefaseerd verplicht worden gesteld middels Koninklijk Besluit. Daarbij volgen wij deze landelijke fasering, zoals onderstaand in beeld gebracht:

In november 2024 is er een nieuwe invulling gegeven aan de Stuurgroep Informatiehuishouding op orde (IHOO). Het project Woo is onderdeel van het programma IHOO. In november heeft er positieve besluitvorming plaatsgevonden op het projectplan Woo-informatiecategorie Organisatiegegevens, bestaande uit organisatie en werkwijze en bereikbaarheidsgegevens. Vanaf 6 februari 2025 hebben wij de Woo-index in gebruik genomen en de gegevens op de website aangepast zoals vanuit de landelijke werkdefinities is gesteld. Met ingang van die datum voldoen wij dan ook aan de wetgeving.

Voor de informatiecategorieën van de 2e tranche worden momenteel de projectplannen opgesteld en besluitvorming voorbereidt. De verwachting is dat dit jaar een Koninklijk Besluit genomen gaat worden dat de informatiecategorieën uit deze tranche eind 2025 verplicht worden gesteld. Vooralsnog liggen we op koers om bijtijds te voldoen aan deze verplichting.

Passieve openbaarmaking

Naast het actief openbaar maken kan iedereen altijd vragen om bepaalde informatie (op verzoek) openbaar te maken. Ook bij openbaarmaking op verzoek gaat de Woo ervan uit dat het belang van openbaarheid altijd geldt en dat alleen in uitzonderingsgevallen een bijzonder belang vóór openbaarmaking kan gaan. Concreet betekent dit dat een Woo-verzoek (of onderdelen daarvan) alleen kan (of kunnen) worden geweigerd wanneer een beschermd belang in het geding is. In 2023 is het proces van afhandeling van Woo verzoeken in kaart gebracht en beschreven en een start gemaakt met het verbreden van de kennis binnen de organisatie over het Woo-proces. Ook is een anonimiseringstool in gebruik genomen waarmee de afhandeling van Woo-verzoeken efficiënter verloopt.

De ervaringen met het nieuwe Woo-proces in 2024 zullen we gebruiken om het proces en de inzet van de anonimiseringstool te optimaliseren. Hiertoe zijn 2 projectplannen opgesteld, waarop positieve besluitvorming van de Stuurgroep IHOO heeft plaatsgevonden. Met ingang van februari 2025 zullen deze projecten gaan starten.

Verbetering van de informatiehuishouding

Eén van de uitgangspunten van de Woo is dat de informatiehuishouding op orde is. De verbetering van de informatiehuishouding wordt in Duo+ verband via een gezamenlijk programma opgepakt. Zie Programma Informatiehuishouding op Orde.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf