Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Bijdrage aan de verbetering van de veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Minder criminaliteit (inclusief minder adres- en identiteitsfraude)

1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Minder criminaliteit

1.1.1 - Verstrekken van goede voorlichting en preventiemaatregelen aan (groepen) inwoners en ondernemers.

Via onder andere de veiligheidsdag, open dag brandweerkazerne en gerichte voorlichting een doelgroepen (onder andere ouderen en ondernemers) is voorlichting verstrekt. In de week van de veiligheid zijn verschillende activiteiten georganiseerd en is er een veiligheidskrant verschenen voor alle bewoners.

1.1.2 - In samenwerking met bedrijfsleven inzetten van cameratoezicht en stimuleren particuliere collectieve beveiliging.

De beveiliging in het stationsgebied Diemen Zuid is gerealiseerd in de donkere maanden. Daarnaast wordt het gebruik van camerabeveiliging bij bedrijven actief gestimuleerd.

1.1.3 - Deelnemen aan RPCAA (informatie en voorlichting aan ondernemers).

Diemen neemt deel aan het Platform Veilig Ondernemen Amsterdam Amstelland (vm RPCAA) en heeft ook de gerichte acties ondersteund en gefaciliteerd.

1.1.4 - Ondersteunen van bedrijfspanels locatiegericht.

Via de overleggen met het bedrijfsleven en in de winkelcentra wordt regelmatig overlegd ook over het aspect veiligheid. Bij deze overleggen wordt actief gezocht naar mogelijkheden voor het Platform Veilig Ondernemen Amsterdam-Amstelland om activiteiten aan te bieden.

1.1.5 - Regievoeren en adviseren binnen KVO-trajecten (Keurmerk Veilig Ondernemen) zowel in winkelgebieden als bedrijfsterreinen.

De keurmerken KVO zijn vervangen door gerichte veiligheidsoverleggen met de bedrijven en winkeliers.

1.1.6 - Tegengaan woninginbraken door middel van regievoering op het project samen veilig en veiligheidsmarkten.

Er wordt via het project Samen Veilig extra in de gemeente gesurveilleerd in overleg met het Team Handhaving en de politie. Daarnaast wordt voorlichting via de veiligheidsdag, de open dag van de brandweerkazerne en specifiek gerichte voorlichtingen gegeven.

1.1.7 - Intensivering bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit (deelname aan RIEC; verbrede toepassing van de wet Bibob gericht op hennepteelt, motorclubs, prostitutie en mensenhandel, ongewenste bewoning).

Met ingang van 2024 is begonnen met gericht bestuursrechtelijk toezicht op prostitutie (samenwerking met gemeente Amstelveen). De samenwerking met het RIEC-AA bestaat uit het uitwisselen van ervaringen, ontwikkeling gemeenschappelijke documenten, organiseren van integrale controles, casusaanpakken en software toepassingen. Ook binnen de Amstelland gemeenten wordt veel samengewerkt, middels het Regionaal Ondermijningsoverleg. In Diemen is in 2024 de autoverhuurbranche aangewezen voor een vergunningplicht waardoor een Bibob toets kan worden toegepast op bestaande en nieuwe ondernemers. Deze vergunningplicht zal in 2025 verder worden uitgerold. In 2024 is zowel het beleid op de Bibob als het Opiumwet geactualiseerd.

1.1.8 - Uitrol van project Scheerlicht in heel Diemen (integrale aanpak van woon- en identiteitsfraude, signaleren -criminele- netwerken en signaleren ondermijnende criminaliteit). Daarbij is het uitgangspunt dat repressieve aanpak wordt omgezet in een pro actieve inzet en uiteindelijk leidt tot een preventieve rol van gemeente en ketenpartners.

In 2024 is hard gewerkt aan de versterking van de (regionale en lokale) informatiepositie, wat leidt tot beter inzicht in ondermijning in Diemen. Hiermee kan er effectiever en efficiënter worden ingezet op toezicht en handhaving. Ook de interne (gemeentelijke teams) en externe samenwerking met politie, Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit, Arbeidsinspectie, kansspelautoriteiten bij integrale handhavingsacties leiden tot het stoppen van ongewenste activiteiten. De actievere samenwerking met woningverhuurders en de beoordeling van nieuwe huurders door woningverhuurders hebben ook een preventieve werking.

Subdoel 1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving

1.2.1 - Continueren van aanpak jeugdoverlast (inclusief top 600 en deelnemen aan veiligheidshuis)

Hieraan wordt deelgenomen door Diemen. Inmiddels is het project Preventie met Gezag gestart gericht op de jeugdoverlast en -criminaliteit, dat in de komende jaren zijn vruchten moet gaan afwerpen.

1.2.2 - Continueren van inzet van straatcoaches, mediation en buurtbemiddeling bij conflicten tussen buren (met name bij koopwoningen).

Buurtbemiddeling wordt daar waar mogelijk actief toegepast. De straatcoaches zijn ook in 2024 actief ingezet, hun werkzaamheden zijn dit jaar uitgebreid met gezinsbezoekers.

1.2.3 - Stimuleren van bewonersinitiatieven (project Samen Veilig).

Samen Veilig wordt aangestuurd via het Team Handhaving en de politie. Samen Veilig wordt daarbij ook ingezet op vragen vanuit de bevolking, zoals de aanpak van parkeeroverlast bij scholen .

1.2.4 - Inzetten openbare ordemaatregelen door burgemeester (bijv. Alcoholverbod, sluiting panden en tijdelijk huisverbod).

In 2024 is hier in 41 gevallen gebruik van gemaakt. Daar waar mogelijk en gewenst worden deze maatregelen opgelegd.

Subdoel 1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving

1.3.1 - Uitvoering geven aan de acties zoals opgenomen in het veiligheidsjaarplan.

Het veiligheidsjaarplan is volledig uitgevoerd.

1.3.2 - Beperken gevolgen crisissituaties of calamiteiten.

Er is actief bijgedragen aan de regionale crisisorganisatie, en de gemeentelijke crisisorganisatie is actief getraind en beoefend. Het gemeentelijk draaiboek crisisbeheersing is in 2024 geactualiseerd.

1.3.3 - Jaarlijks laten uitvoeren van de Veiligheidsmonitor/Veiligheidsindex (in plaats van tweejaarlijks als gevolg van bezuinigingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid).

De regionale veiligheidsmonitor wordt jaarlijks afgenomen via Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam en medio februari 2025 worden de cijfers over het voorgaande jaar bekend gemaakt.

1.3.4 - Voortzetting beveiliging Bergwijkpark en Campus Diemen Zuid op het reguliere niveau.

Is gerealiseerd.

1.3.5 - Aandacht voor een veilige, goed verlichte inrichting van de openbare ruimte.

Hier wordt samen met het Team Infra vorm aan gegeven waarbij overigens ook de milieuaspecten voor flora en fauna worden betrokken. Afgelopen jaar is het middel 'Incidentele verlichting' opgenomen in de mogelijke maatregelen, dit betekent dat het Team Openbare Orde en Veiligheid & Vergunningen en het Team Infra samen tijdelijke verlichting plaatsen na een incident.

Prestatie-indicatoren

Realisatie 2023

Begroting 2024

Realisatie 2024

1.1.1 - Aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoner van 12 -17 jaar (verplicht)

7

11

5

1.1.2 - Aantal winkeldiefstallen per 10.000 inwoners (verplicht)

10,07

17,8

12,05

1.1.3 - Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (verplicht) (berekend)

4,7

4,45

4,22

1.1.4 -Diefstal en inbraak uit woning per 10.000 inwoners (verplicht)

6,71

17,8

17,76

1.1.5 -Vernielingen en beschadigingen (in openbare ruimte) per 10.000 inwoners (verplicht)

35,38

36,50

48,18

1.1.6 - % bibobtoetsen over totaal aan aangevraagde vergunningen (drank/horecawet, exploitatievergunning, vergunning seksinrichting)

100%

100%

100%

1.1.7 - Aantal integrale adrescontroles (binnen project Scheerlicht)1

85

100

151

1.2.1 - Aantal bemiddelingen bij conflicten tussen buren

18

10

17

1.2.2 - Aantal openbare ordemaatregelen

39

20

41

1.3.1 - Aantal harde kern jongeren per 10.000 inwoners2

NB

NB

NB

1.3.2 - % aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt

NB

14%

nnb

1.3.3 - % dat in enige mate overlast heeft van buurtbewoners2

NB

10%

NB

  1. Betreft individuele adressen, die soms meermalen worden gecontroleerd.
  2. Indicatoren zijn vervallen als verplichte indicatoren en niet meer inzichtelijk via "waarstaatjegemeente.nl".

2. Verhoogde zelfredzaamheid

2. Verhoogde zelfredzaamheid

Subdoelen

2.1 - Burgers nemen meer verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Burgers nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.1.1 - Integrale veiligheidsvoorlichting aan inwoners en doelgroepgericht (bijvoorbeeld aan ouderen), o.a. via veiligheidsmarkt en gemeentedag.

Veiligheidsdag op 1 juni 2024 gehouden, open dag brandweerkazerne op 7 september 2024. Er zijn in de week van de veiligheid (7 oktober 2024-12 oktober 2024) gerichte initiatieven en acties voor ouderen en ondernemers uitgevoerd. Tevens is een veiligheidskrant verschenen.

2.1.2 - Bewust maken van inwoners en stimuleren van bewonersinitiatieven (o.a. via groepsapp en deelname aan burgernet).

In de voorlichting wordt altijd actieve deelname aan Burgernet, Hartslag Nu (reanimaties) en bijvoorbeeld groepsapps gericht op veiligheid gestimuleerd.

2.1.3 - Werven van vrijwilligers en inzet van vrijwilligers (bewonersparticipatie).

In 2024 zijn vrijwilligers geworven voor de functie van wijkambassadeurs digitale veiligheid. Begin 2025 zullen zij aanvangen met de werkzaamheden.

Subdoel 2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid

2.2.1 - Stimuleren van initiatieven door bedrijven en instellingen voor de vergroting van eigen veiligheid van bedrijven, personeel en cliënten.

Op alle veiligheidsvlakken wordt zelfredzaamheid gestimuleerd. Zo worden de bewoners en bedrijven gewezen op de eigen preventieve maatregelen die men kan treffen.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

2.1.1 - Aantal geworven en ingezette vrijwilligers die in het kader van het project Samen Veilig politie en/of brandweer ondersteunen.

01

8

02

  1. Aantal geworven en ingezette vrijwilligers gaat via ROC stagiaires.
  2. Dit wordt uitgevoerd door ROC studenten in kader van stage

3. Naleving van wet- en regelgeving m.b.t. leefomgeving

3. Naleving van wet- en regelgeving m.b.t. leefomgeving

Subdoelen

3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma.

3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving.

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?

Subdoel 3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma

3.1.1 - Jaarlijks wordt een handhavingsprogramma vastgesteld waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd tussen beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving.

In 2024 hebben we een nieuw jaarprogramma opgesteld voor het jaar 2024 en 2025.

3.1.2 - Heldere communicatie over handhavingsbeleid en het jaarlijkse handhavingsprogramma.

Er wordt jaarlijks gecommuniceerd over het VTH beleid en het jaarprogramma. Ook wordt er via social media en de website van de gemeente aandacht geschonken aan het VTH-beleid.

3.1.3 - Handhavers zichtbaar en vaak op straat door beperking administratieve binnentaken.

De handhavers kunnen met het programma Op Orde voor 90% hun werk op straat uitvoeren. Door de komst van het programma Binnen Buiten Beter van Reppido is het nog noodzakelijk om een koppeling tussen de beide programma's te realiseren, zodat de meldingen weer realtime buiten ontvangen kunnen worden.

Subdoel 3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving

3.2.1 - Integraal toezicht door gemeente en Omgevingsdienst op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energiegebruik en drank- en horecaregelgeving.

In 2024 hebben we getracht meer in verbinding te komen met de Omgevingsdienst. We doen de controles zo veel als mogelijk integraal binnen onze gemeente. Gezamenlijke controles met de Omgevingsdienst vinden sporadisch plaats.

3.2.2 - Regionale samenwerking toezichts- en handhavingstaken onderbrengen in de VTH samenwerking in regionaal verband.

Met Duo+ is een harmonisatietraject voor de Vergunningen, Toezicht en Handhavingsprocessen opgezet. We zijn hier al meerdere jaren mee bezig als gevolg van komst van de Omgevingswet en de implementatie van een nieuw Vergunningen, Toezichts- en handhavingssysteem.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf