Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Het tegengaan van armoede

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.3 - Ondersteuning bij het voorkomen en oplossen van schulden

1.4 - We garanderen iedereen die het nodig heeft tijdig een bestaansminimum

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.1.1 - Stimuleren van het gebruik van de participatieregeling door actieve voorlichting via onder andere het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website.

De participatieregeling voor kinderen (Doe mee regeling) wordt ambtshalve toegekend aan ouders met een bijstandsuitkering. In 2024 is de Doe-mee-regeling ambtshalve toegekend.aan 105 huishoudens.

Daarnaast wordt de regeling bij andere minima onder de aandacht gebracht door de participatiecoaches en het maatschappelijk middenveld. De participatieregeling stopt per 2025 omdat maatschappelijke participatie voor kinderen toegankelijker is via Stadspas en Jeugdfonds Sport & Cultuur.

Subdoel 1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.2.1 - Stimuleren van het gebruik van de minima regelingen door actieve voorlichting via onder andere het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website.

Afgelopen jaar is het informatiemateriaal over de minimaregelingen vernieuwd en verspreid via het maatschappelijk middenveld. Daarnaast stond in elke Diemen Info informatie over de minimaregelingen. Er zijn meerdere campagnes geweest via social media en rond de week van het geld (maart) en wereldarmoededag (oktober) zijn betaalde campagnes ingezet, met onder meer advertenties en sandwichborden. Ook de gemeentepagina in DiemerNieuws en de gemeentelijke website zijn ingezet voor informatie over minimaregelingen.

Subdoel 1.3 - Voorkomen en oplossen van schulden

1.3.1 - Organiseren van workshops “ondersteuning thuisadministratie” ter preventie van schulden.

Maandelijks wordt door Madi Diemen de postsorteergroep georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten leren inwoners hun (financiële) administratie te ordenen. Daarnaast geeft Humanitas ondersteuning bij de thuisadministratie. Zij koppelen een inwoner die moeite heeft om de financiële administratie op orde te houden aan een vrijwilliger die ondersteuning biedt.

1.3.2 - Inzetten van budgetbeheer.

In 2024 hebben 12 inwoners gebruik gemaakt van budgetbeheer. Door de inzet van budgetbeheer is financiële stabilisatie mogelijk. Hiermee worden nieuwe schulden voorkomen en is schuldhulpverlening mogelijk.

Subdoel 1.4 - Wij garanderen iedereen die er recht op heeft tijdig een bestaansminimum

1.4.1 - Uitkeringsgerechtigde ontvangt zijn uitkering of voorschot binnen vier weken na zijn aanvraag.

Als de termijn van vier weken wordt overschreden en het aannemelijk is dat er recht op bijstand bestaat wordt op verzoek van een uitkeringsgerechtigde een voorschot betaald. Dit komt slechts enkele keren per jaar voor.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2023

Begroting
2024

Realisatie
2024

1.1.1 - % van de huishoudens met kinderen in de bijstand maakt gebruik van de "Doe mee" regeling.

57%

N.v.t.1

77%

1.2.1 - % van de huishoudens in de bijstand maakt gebruik van voorzieningen bijzondere bijstand.

85%

80%

82%

1.4.1 - Maximale doorlooptijd van de aanvraag levensonderhoud in dagen.

24

28

22

  1. Vanwege uitbreiding van voorzieningen de Stadspas wordt de Doe-mee-regeling afgebouwd

2. Een preventief en straffend fraudebeleid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Het voorkomen van misbruik van bijstandsuitkeringen

2.2 - Het straffen van misbruik van bijstandsuitkeringen

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Het voorkomen van misbruik

2.1.1 - Voorlichting bij de intake door middel van het uitreiken van een handboek met rechten en plichten.

Aan iedereen die een bijstandsuitkering krijgt, wordt het handboek met rechten, plichten en informatie verstrekt. Dit handboek wordt in een persoonlijk intakegesprek toegelicht

2.1.2 - Geven van voorlichtingsbijeenkomsten voor uitkeringsgerechtigden over de rechten en plichten.

Er worden uitsluitend individuele gesprekken gevoerd om mensen te informeren over rechten en plichten. Bij groepsvoorlichting is de privacy van uitkeringsgerechtigden in het geding. Daarnaast verschillen de situaties van mensen te veel om groepsgewijze informatie te verstrekken

Subdoel 2.2 - Het straffen van misbruik

2.2.1 - Controleren op de rechtmatigheid van de uitkering door middel van onder andere een huisbezoek.

Er vindt zorgvuldige screening plaats tijdens het aanvraagproces. De rechtmatigheid en de naleving van verplichtingen wordt daarnaast gecontroleerd door middel van periodieke en signaal gestuurde onderzoeken. Bij twijfel of onduidelijkheid over de woonsituatie wordt een huisbezoek afgelegd

2.2.2 - Opleggen van boetes wanneer fraude wordt geconstateerd.

Bij schending van de inlichtingenplicht wordt een boeteonderzoek gedaan. Bij de beoordeling van de boete wordt rekening gehouden met de mate van verwijtbaarheid, de hoogte van de benadeling, en de financiële draagkracht. Er wordt terughoudend omgegaan met het opleggen van boetes. Het moet voldoende duidelijk zijn dat het gaat om fraude en niet om een vergissing of onwetendheid.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf